ELEKTRONIKA POJAZDOWA – elektronika zrewolucjonizowała technikę samochodową.

Początkowo elementy mechaniczne zastępowano elektronicznymi, by poszczególne układy uczynić bardziej niezawodnymi, na przykład usunięto styki przerywacza w układzie zapłonowym.

Stopniowo w samochodach przybywało coraz więcej nowych układów, które bez zastosowania elektroniki w ogóle nie byłyby do pomyślenia. Motorem rozwoju były rosnące wymagania co do czystości spalin silnika benzynowego (np. układ regulacji lambda) oraz co do komfortu (np. sterowanie klimatyzacji, nawigacji) i bezpieczeństwa (np. układ przeciwblokujący ABS, poduszki powietrzne).

Współczesne samochody osobowe i użytkowe są wypełnione układami elektronicznymi, które obejmują następujące zakresy zastosowań: · silnik z układem napędowym; · bezpieczeństwo; · komfort; · komunikacja i multimedia.

Układy elektroniczne dzieli się na następujące bloki funkcjonalne: · czujniki i nadajniki wartości zadanej; · sterownik (sterowniki); · elementy wykonawcze (nastawniki); · komunikacja między sterownikami (sieć magistrali danych); · elektroniczna diagnostyka